Translate

Wednesday 3 June 2020

CUTHILL GARDEN. Here comes the rain





                                                     Przytulia/Galium Aparine/Cleavers

Dzisiejszej nocy po wielu suchych tygodniach spadł deszcz.
Oczekiwany przeze mnie, jak nigdy dotąd.
Tak długo, że zapomniałam już jakie nasiona posiałam i gdzie:) Będzie niespodzianka.
Wiem na pewno, że była jakaś mieszanka czarnuszki, lnu, kolendry i chyba lucerny
(przeznaczonej do kiełkowania).

Do tej pory wszystkie te roślinki czekały uśpione w suchej, coraz bardziej nagrzanej ziemi.
Wykiełkowało wprawdzie kilka fasolek szparagowych i dyni, ale to za sprawą mojego podlewania
wodą przynoszoną z domu.
Bo wody w Ogrodzie nadal nie mamy.

Tymczasem w Dzikim Zakątku prawdziwe herbarium.
Pokrzywa, podagrycznik, czosnaczek pospolity, jasnota biała i purpurowa, czyściec leśny i moje odkrycie kulinarne - przytulia, która konkuruje z zaczynającą właśnie kwitnąć pokrzywą.

Sprawdziłam co to za ziółko i dowiedziałam się że :
leczy stany zapalne układu moczowego, moczopędnie, działa przeciwzakrzepowo,oczyszcza
krew i poprawia krążenie, przeciwdziała zakrzepicy żył, leczy żylaki, prostatę, hemoroidy.
Zewnętrznie na rany, skaleczenia, egzemy, łupież.
Regeneruje organizm, zapobiega poceniu.
Zawiera kumarynę (kumaryna działa rozkurczowo, przeciwobrzękowo, przy obrzękach limfatycznycych, zapobiega zapaleniu żył)
Jest też afrodyzjakiem.

I smakuje całkiem przyjemnie.
Przyrządzam  wiosenny napój według przepisu Łukasza Łuczaja :
https://www.youtube.com/watch?v=6neretYwCT0
Wieczorem zalewam kilka łodyżek przegotowaną chłodną wodą i rano wypijam.
Od czasu do czasu, bo nie zawsze pamiętam o zbiorze.

Zauważyłam też nieznaną mi wcześniej roślinę (sądziłam, że jakaś odmiana jasnoty)
która okazała się czyśćcem leśnym. W rozpoznaniu pomógł mi filmik Barbary Kazany
będący zwiastunem nowego cyklu 'Spacer Zielarski z Barbarą Kazana' :
https://www.youtube.com/watch?v=2-0HUV-Y0o0

I tak bawię sięw rozpoznawanie ziółek. Nie wiem czy rozpoznaję je właściwie. W przypadku niektórych nawet nie próbuję wnikać w szczegóły, tak są do siebie podobne (na pierwszy rzut
oka, bez okularów:) Często różnią się tylko kształtem płatków, wielkością kwiatów czy typem liści.
Uprzedzam więc, że moje spostrzeżenia bezpieczniej zweryfikować:)


                             W Szczebrzeszynie ani w trzcinie nie brzmi chrząszcz,
                                                          lecz w tej gęstwinie.

  W tej gęstwinie rozpoznaję pokrzywę, przytulię i liście jaskra.
  Pozostałe gatunki znane mi są dobrze, ale tylko z widzenia.

  Owadów nie ma zbyt wiele. Nie widziałam pszczół, stąd marzy mi się domek dla murarek.
  Mam nawet w związku z tym zamierzeniem pewien pomysł, na realizację którego muszę niestety
  poczekać do zakończenia kwarantanny.                 


          Na pierwszym planie listki Czosnaczku Pospolitego/Alliaria Petiolata/Garlic Mustard
          W tle pokrzywa i podagrycznik


                                                                      Czosnaczek

                                     https://www.youtube.com/watch?v=DK-UHyQiuZc
                                   


                                 Dymnica Pospolita/Fumaria Officinalis/Common Fumitory


                                       Jasnota Biała/Lamium Album/White Dead -Nettle                             


                                                                     Nie wiem...               


                           Podagrycznik Pospolity/Aegopodium Podagraria/Ashweed, Goatweed
                           Jako dodatek do warzyw całkiem smaczny.

                   


                                   Szpinak i buraki posiane przeze mnie w Dzikim Zakątku                                                                         


                                          Roślina niespodzianka. Nie wiem skąd się wzięła


                                                        Grządka w Dzikim Zakątku


                                                     Znam dobrze ale nie z nazwiska


                                                               Fasolka Szparagowa


    Dynia wysiana wprost do gruntu.
    Próby przedwczesnego posadzenia wychodowanych w domu sadzonek
    zakończyły się niepowodzeniem.


   Dzikie ziemniaki zasadzone chyba jeszcze przez założycieli Ogrodu.
   Przetrwały w gęstwinie  chwastów przez kilka lat i można je napotkać w różnych miejscach.
   Najbardziej niewymagające rośliny w Ogrodzie.


   Mieszanka kwiatowa. Nasiona zebrane ubiegłego lata. Przeważa lebioda (skąd się wzięła?)
   i groszek pachnący.


                                       Kolczasto i parząco czyli oset w towarzystwie pokrzyw
                                                     




Nie zgłębiłam jeszcze nazw roślin baldaszkowatych.
Na zdjęciach to (być może) marchewnik  anyżowaty i trybula leśna.
Poznanie różnic i podobieństw wśród tej rodziny, pozostawiam na czas przyszły.
Wiem, że występują wśród nich rośliny trujące, biorę więc pod uwagę konsekwencję pomyłki
jaka mogłaby wyniknąć ze zbyt powierzchownego podejścia do tematu.



   Najbardziej typowy kwiat w lasach i zagajnikach Anglii i Szkocji.
   Bluebell/Hyacinthoides Non-Scripta.
   Nieustannie wzbudza mój zachwyt.


                                                                Bioróżnorodność :)


                                        Czyściec Leśny/Stachys Sylvatica/Hedge Woundwort



Jest to moje tegoroczne odkrycie. Nie zauważyłam tej rośliny na Podkarpaciu, chociaż
jej kwiaty na pewno zwróciłyby moją uwagę.
O  właścwościach czyśćca opowiada Barbara Kazana:
https://www.youtube.com/watch?v=IoOPHdflhx4



                                Bniec Czerwony, Lepnica Czerwona/Silene Dioica/Red Campion
                                                             (z rodziny goździkowatych)
   Znalazłam też inną łacińską nazwę  - Melandrium Rubrum

   Jest też Bniec Biały/Melandrium Album, który nie znając różnic uważałam za Mydlicę
   Lekarską (Saponaria Officinalis).




                                                             Nie trzeba przdstawiać:)


                                      Wilczomlecz Obrotny/Euphorbia Helioscopia/Sun Spurge



                                             Czosnek Niedźwiedzi/Allium Ursinum/Ramsons


I w związku z deszczowym tematem piosenka Zaz
https://youtu.be/ja3oDIYNPkU    "La Plui" ("Deszcz")





No comments:

Post a Comment